Necesitățile nutriționale pentru un organism sănătos

52
Necesitati nutritionale
Necesitati nutritionale

Organismul uman are în componența sa mii de molecule diferite, dar are nevoie doar de 9 aminoacizi, un acid gras și 13 vitamine asociate cu un aport optim de minerale, apă și energie. Sunt multe elemente organice metabolizate care intră în organism, dar nu sunt esențiale (adică lipsa lor nu determină îmbolnăvire).

Elementele anorganice, spre deosebire de cele organice, majoritatea sunt esențiale. Calciu, potasiu, fosfor, magneziu, clor și sodiu sunt componente de bază în organism, sunt necesari și florul, zinc, iod, crom cupru, mangan, molibden și seleniul, dar în cantități mai mici.

Necesarul de factori nutriționali este dificil de precizat, necesitățile minime diferă de la individ la individ. Conceptul de toleranțe nutriționale recomandate (TNR) reglementează nivelul de factori esențiali, bazat pe date științifice. În situația în care nu se poate face o clasificare TNR, Comisia pentru alimente și alimentație folosește termenul de adecvat. Scopul acestei clasificări este de a trasa o limită de siguranță pentru fiecare factor nutritiv.

Factori nutritivi esențiali:

  • Apa: pentru un adult în plină stare de sănătate 1 ml de apă pentru 1 Kcal de energie este suficient, pană a se ajunge la intoxicația este o distanță considerabilă. Între 50 și 100 ml/zi de apă se pierd în fecale, între 500 și 1000 de ml/zi prin expir și evaporare, iar peste 1000 ml/zi se elimină odată cu urina. În diaree severă se poate pierde până la 5 l/zi, iar renal până la 18 l/zi în stare patologică. În sarcină și alăptare trebuie mărită cantitatea de lichid zilnic.
  • Energia pentru a avea o greutate normală –  aportul de energie trebuie să fie egal cu consumul de energie, care cuprinde energia consumată prin metabolismul bazal, activitatea fizică și metabolismul alimentar.

Ecuaţia Harris-Benedict:

Pentru bărbaţi: MB (kcal/zi) = 66.5 +13.75 x Greutate (kg)  + 5 x înălţime (cm) – 6.78 x Vârstă (ani)

Pentru femei: MB (kcal/zi) = 655 + 9.56 x Greutate (kg) + 1.85 x înălțime (cm) – 4.68 x Vârstă (ani).

  • Proteinele clasificarea TNR spune că aportul optim de proteine la o persoană adultă este de 0,6 g/kg corp, necesarul proteic creste în perioada de sarcină, alăptare,creștere și efort fizic intens.
  • Lipide pentru un adult necesarul este reprezentat de 1 g/zi de acid linoleic, O dietă normală conține 35% din caloriile provenite din lipide.
  • Vitaminele și mineralele sunt descrise În tabele TNR, o ingestie excesivă de minerale, electroliți și vitamine liposolubile este extrem de periculoasă.

 

Bibliografie:

  1. Harrison, Principiile medicinei interne, Ediţia XIV, Editura Teora,2002.
  2. https://www.healthychildren.org/English/ages-stages/teen/nutrition/Pages/A-Teenagers-Nutritional-Needs.aspx
  3. http://www.doctoroz.com/article/5-daily-nutrition-needs