Oprește-te și respiră!

Be Healthy Be Happy
Be Healthy Be Happy

Te confunți cu dureri de cap, stări de anxietate, stres sau oboseală nejustificată? O respirație incorectă poate fi cauza tuturor acestor manifestări.

 

Respirația este un gest reflex, natural, cu care ne naștem. Însă, respirația noastră de zi cu zi este departe de a fi cea corectă.  O respirație superficială face ca sângele să circule mai lent iar oxigenul să ajungă mult mai greu la organele vitale. Pentru a compensa, inima bate mai repede și traim acele stări de anxietate însoțite de respirație sacadată și ușoare palpitații. Chiar dacă îți vine greu sa crezi, o respirație profundă și controlată poate fi o soluție pentru multe neplăceri. Exercițiile de respirație mențin plămânii sănătoși, tenul curat, elasticitatea diafragmei și a cutiei toracice. Iar oxigenarea corectă a creierului duce chiar la eliberarea de endorfine – hormonii fericirii.

 

Cum începi sa îți antrenezi respirația?

 

Primul pas este să începi să respiri conștient în cateva momente ale zilei. Cel mai bun moment pentru practicarea exercițiilor de respirație este dimineața la trezire. După ce ai aerisit bine camera începi să respiri abdominal. Pe inspirație umfli stomacul, apoi lasi aerul să urce spre piept până când umple toată cutia toracică. Expirația se produce lent, în sens invers. Golim întâi cutia toracică, apoi tragem abdomenul spre spate. Respirația corectă este amplă, rară și profundă. Ca să fie mai ușor poți chiar să îți plasezi o mână pe abdomen și una pe piept și ai grijă ca mâna de pe abdomen să se ridice prima.

 

Un exercițiu de imagerie interesant, pe care poți să îl practici, ar fi să îți imaginezi că aerul pe care îl inspiri ajunge în tot corpul, îl oxigenează, îl revitalizeaza, vezi cum fiecare organ se bucură de infuzia de energie și cum întreg organismul se revigorează și se energizează pregătindu-se pentru o nouă zi.

 

Pentru început poți să practici măcar 2 minute în fiecare dimineața, apoi poți să te mai oprești din când în când pe parcursul zilei și să practici macar 4-5 respirații conștiente. Dacă uiți te poți ajuta de telefon să îți pui un reminder. O să te uimească ce ajutor de nădejde vei găsi în respirație în momentele tensionate, atunci când obosești și nu mai ai vlagă sau când te enervezi.

 

Articol scris de Alina Dumitru

Tehnician în nutriție