Perioadele copilăriei – dezvoltare psihomotorie și integrare socială

[et_pb_section bb_built=”1″ admin_label=”section”][et_pb_row admin_label=”row” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” background_size=”initial” _builder_version=”3.0.90″ background_layout=”light”]

Dezvoltarea individuală a organismului de la stadiul de embrion până la sfârșitul vieții sale reprezintă perioada de ontogeneză. Aceasta cuprinde două perioade:

  • Perioada intrauterină: perioada embrionară (până la 12 săptămâni de sarcină) și perioada fetală (de la 12 săptămâni până la naștere)
  • Perioada extrauterină: prima, a doua și a treia copilărie.

 

Prima copilărie

Prima copilărie începe de la momentul nașterii pana la 3 ani, perioada de adaptare a organismului uman la viața extrauterină în care influențele din mediul extern vor genera anumite reacții din partea noului născut. Aceasta este subîmpărțită în:

  • Perioada de nou născut: începe la naștere și se încheie la vârsta de 28 de zile.
  • Perioada de sugar: începe de la 29 de zile și se încheie la 12 luni. În această perioadă creșterea staturală și ponderală sunt foarte accelerate, iar mecanismul de apărare antiinfecțioasă îsi începe funcția.
  • Perioada de copil mic: începe la 1 an și se termină la vârsta de 3 ani. În această perioadă ritmul de creștere este mai scăzut față de ritmul din perioada de sugar. Se dezvoltă sistemul nervos și aparatul locomotor, ceea ce va permite copilului să se mobilizeze singur. El va începe sa exploreze mediul înconjurător, își va dezvolta limbajul și modul de comunicare.

 

A doua copilărie – preșcolarul

Este cuprinsă între 3-6 sau 7 ani. Această perioadă se caracterizează prin procese de creștere și dezvoltare cu ritm lent, dar cu o dezvoltare accelerată a limbajului, achizițiilor cognitive. Este perioada marilor întrebari. Copilul este foarte curios de tot ce îl înconjoară și apar elemente ale personalității lui cum ar fi dorințele, satisfacțiile și orgoliile. În acest moment se pune fundatia celor “7 ani de acasă”.

 

 

A treia copilărie – școlarul

Este interval care se finalizează în jurul vârstei de 18 ani. Aceasta perioadă este subîmpărțită în:

  • Perioada de scolar mic: între 6-12 ani pentru fete și între 6-13 ani pentru baieti. Aceasta se caracterizează prin începutul instrucției și al traiului în colectiv, în care copilul își formează prietenii și construiește relații de colegialitate. Școlarul învață ce înseamnă ordinea, cerințele pe care trebuie sa le îndeplinească, să fie cinstit și nu în ultimul rând sa fie disciplinat.

 

  • Perioada pubertară: între 12-14 ani pentru fete și 13-16 ani pentru baieți. În perioada pubertății are loc o “explozie” de modificari, cum ar fi cresterea in lungime care este foarte accelerata in mod normal si foarte bine cunoscuta “furtuna hormonala” care are consecinte importante, in special aparitia caracterelor secundare hormonale.

 

  • Adolescența: se termină în jurul vârstei de 18 ani. Este perioada cea mai apropiată de stadiul de adult și este caracterizată prin perfecționarea diverselor aparate și sisteme. Adolescentul începe să vadă viața într-un mod mai realist, caută să se armonizeze cu normele impuse de societate și de mediul în care își desfașoară activitățile. El refuză să mai fie considerat copil, apărând frecvent conflicte pe aceasta temă, în special cu adulții de acasă. Există și situații în care adolescentul nu dorește să se supună regulilor impuse de parinți, profesori, etc. Influența cea mai mare asupra formarii personalității unui adolescent o are familia și școala. La finalul aceste perioade începe inițierea responsabilității și independența față de familie.

 

 

Bibliografie:

  1. Matei Dumitru, Esenţialul în medicină de familie, Ediţia a 2-a, Editura Medicală Almatea, 2010.
  2. Mark H. Beers, Robert S. Porter, Manualul Merck de diagnostic şi tratament, Ediţia a XVIII-a,Editura All, 2012.
  3. Valeriu Popescu, Actualități în pediatrie – Vol I, Editura Amaltea, București, 2008.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]