Yoga – efectele benefice asupra organismului

Cu o tradiție de 3000 de ani, Yoga este considerată acum în lumea occidentală ca o abordare holistică a sănătății și este clasificată de Institutul Național de Sănătate din SUA ca o formă complementară de medicina . Termenul „yoga” provine din cuvântul sanskrit „yuj”  care semnifică adunarea, concentrarea atenției. Practica curentă îmbunătățește forța, flexibilitatea organismului și dezvoltă capacitatea de autocontrol, creează un sentiment de calmitate și stare de bine. Practica susținută induce anumite schimbări importante cum ar fi o nouă perspectivă asupra vieții, o energie crescută și o bucurie în activitățile desfășurate zilnic. Practica Yoga creează răspunsul opus stării de stres-luptă și prin întreruperea acestui răspuns un stare de echilibru este atinsă între corp și spirit.

Yoga este o formă de de fitness pentru corp și minte care include o combinație de activități fizice (poziții și exerciții musculare) și concentrare internă cu exerciții de respirație și dezvoltare a energiilor interne. Patru principii consituie baza și practica Yoga. Primul principiu este că totalitatea corpului uman este un complex de dimensiuni interconectate și inseparabile  astfel încât afectarea oricei dimensiuni o afecteaza pe cealalta. Al doilea principiu este cel al unicității individului și nevoilor sale, deci fiecare peroană are o cale unica de a practica Yoga. Al treilea principiu este cel al propriei puteri, fiecare elev fiind propriul vindecător. Yoga implică elevul într-un proces de autovindecare ce provine din interior astfel crește și gradul de autonomie al individului. Al patrulea principiu este că starea de bine mentală este crucială în vindecare. Când elevul are o stare mentală pozitivă procesul de vindecare are loc mai repede

Filosofia Yoga și modalitățile de practică au fost descrise pentru prima oară de Pantajali în Sutrele Yoga recunoscută ca text de referință în Yoga. Astăzi Yoga este confundată doar cu exercițiile fizice, dar acestea reprezintă doar un instrument utilizat în vindecare. Doar trei din cele 196 de sutre menționează partea fizică restul fiind concentrate pecelelalte componente din Yoga cum ar fi  respirația, meditația, stilul de viață, dieta, utilizarea și vizualizare sunetelor etc.

Scanexpert - Centre de excelentă în imagistică

În sutrele Yoga Pantajali subliniază cele opt căi către iluminare denumite ashtanga (opt membre).

Ashtanga este un complex de principii etice pentru o a trăi cu viață cu sens și scop, are un rol de îndrumător în aplicarea unei conduite morale și etice, autodisciplinare cu atenție nu doar vindecării fizice dar și spirituale.

Oricare din cele opt căi poate fi utilizată separat, dar în cadrul filosofiei Yoga, al posturilor și exercițiilor de respirație care pregatesc corpul și mintea pentru meditație si dezvoltare spirituală.

Pornind de la aceste căi s-au dezvoltat mai multe discipline Yoga, fiecare având propria tehnică pentru prevenția și tratamentul bolilor.

Hatha Yoga dezvolta abilitățile fizice prin o serie de posture, mișcări (asane) și tehnici de respirație (pranayama). Tehnicile de respirație din Hatha Yoga se concentrează pe inspirație, menținerea respirației, expirație. Prin uniunea respirației, concentrării și corpului fizic în timpul practicării posturilor și mișcărilor blocajele în canalele de energie ale corpului dispar și sistemul energetic al corpului este echilibrat.

Deși există numeroase de stiluri de Hatha Yoga, majoritatea studiilor folosesc stilul de Yoga Iyengar. Metoda este bazată pe învățăturile maestrului de yoga B.K.S. Iyengar. Iyengar yoga pune accentul pe poziții fixe pentru dezvoltarea forție, stabilității energiei , concentrării și alinierii corpului.

Yoga este recunoscută ca o formă de medicină a minții și corpului care integrează aspectele fizice, mentale și spiritual pentru îmbunătățirea sănătății în special a afecțiunilor legate de stress. Dovezile  arată că stresul contribuie la apariția bolilor de inimă, a cancerului, infarctului miocardic cât și a altor boli cornice. Din cauza implicării stresului în apariția și dezvoltarea multor boli cornice este imperios necesară apariția unor mecanisme de gestionare și reducere a stresului. Văzută ca o metodă holistică de reducere a stresului, Yoga produce o serie de evenimente fiziologice în corp care scad nivelul de răspuns al organismului la stress. Studiile științifice referitoare la efectele pozitive asupra managementului la stress  au crescut ca număr în ultima perioadă.

Yoga terapeutică este definită ca utilizarea posturilor și practicilor din Yoga în tratamentul afecțiunilor. Terapia Yoga include învățarea unor practici și metode pentru prevenirea, reucerea sau ameliorarea unor suferințe fizice, emoționale, fiziologice, spirituale. Practicile Yogine îmbunătățesc forța musculară, flexibilitatea corpului, cresc funțiile respiratorii și vasculare, reduc stresul, anxietatea, depresia, îmbunătățesc calitatea somnului și au efecte benefice asupra stării de bine a organismului.

Yoga te ajută să te relaxezi, să te concentrezi pe momentul prezent, să scazi nivelul respirației mutând accentul de la sistemul nervos simpatic către sistemul parasimpatic. Acesta din urmă scade ritmul cardiac și respirator, este cel care relaxează și reface organismul, scade nivelul de cortisol, crește fluxul de sânge către intestine și organele vitale.

Unul dintre obiectivele Yoga este de a obține o liniștire a minții și de a creea o stare de bine, un sentiment de relaxare, de a îmbunătăți încrederea, a crește eficiența, atenția, a scădea iritabilitatea și a avea o aitudine optimistă asupra vieții. Practica Yoga echilibrează energiile ceea ce este vital pentru funcționarea sistemului imunitar, inhibă porțiunea simpatico a Hipotalamusului și optimizeaza răspunsul la stimuli de stres și reface sistemul automat de răspuns la stres.

Practica Yoga inhibă ariile responsabile pentru frică, agresivitate și furie, stimulează centrii plăcerii. Are effect benefic asupra starilor depressive și cresc nivelul de serotonină în paralel cu scăderea nivelului de monamin oxidază o enzimă care are efecte nocive asupra neurotransmițătorilor  și cortizolului.

Numeroase studii au arătat că practica asanelor, a meditației au redus suferința persoanelor care erau diagnosticați cu artrită, osteoporoză, sindrom de tunel carpian, dureri de spate sau alte boli cronice. De asemenea crește echilibru și forța musculară.Crește fluxul sangvin la nivelul organelor interne și oxigenarea acestora, scade riscul de infarct miocardic, scade ritmul cardiac și îl păstrează în zona aerobă în timul antrenamentelor.

Deși Yoga nu este o cură a cancerului, creează starea fizică, emoțională și spiritual care este un deziderat pentru cei afectați de aceasta boală. Astfel crește calitatea vieții bolnavilor de cancer și promovează vindecarea, reduce oboseala cronică.

Surse https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3193654/

Articolul precedentSodiul seric
Articolul următorABIOTROFIE – definitie
Dr. Dan Cucuteanu este absolvent al Facultatii de medicina al Universitatii Carol Davila cu experienta de peste 10 ani in managementul bolilor cronice (diabet zaharat si complicatiile acestuia, cancer, hipertensiune arteriala, sindrom metabolic). Dr. Dan Cucuteanu a dezvoltat sisteme de management integrat al pacientilor cronici pentru o crestere a calitatii vietii cu impact direct in supravietuire si prevenirea complicatiilor.