Suplimentele alimentare – un avantaj sau un dezavantaj pentru sănătate?

49
Suplimentele alimentare
Suplimentele alimentare

Unele persoane vor căuta mereu să urmărească cea mai ușoară cale, astfel, dacă află despre rolul esențial al compușilor fitochimici în prevenția cancerului spre exemplu, preocuparea și interesul imediat este de a afla dacă aceste molecule nu se pot găsi sub formă de suplimente alimentare. Populația nu este interesată realmente de modificarea obiceiurilor alimentare în vederea introducerii acestor molecule din surse  naturale.

În vremurile în care trăim avem posibilitatea de a consuma fructe și legume pe tot parcursul anului ele fiind accesibile tuturor, cu toate acestea consumul de fructe și legume proaspete nu a crescut. Suplimentele devin o componentă a alimentației de zi cu zi. Nu este o surpriză ca industria farmaceutică a răspuns la această provocare, izolând principalii compușii fitochimici activi.

Eficiența

Utilizarea de suplimente se bazează pe ideea că dacă o anumită moleculă aduce beneficii pentru om, o doză mai mare din această moleculă va conduce spre obținerea unor beneficii mai mari. Fals! În multe cazuri se întâmplă exact contrar, compusul activ din aliment este mai puțin benefic sau chiar periculos dacă se administrează sub formă izolată, fără a se lua în considerare compoziția totală a alimentului respectiv.

Diversitatea

Consumarea alimentului în întregime aduce numeroase beneficii. De exemplu, legumele din familia Crucifere prezintă numeroase molecule ce ajută la detoxifiere, dar și polifenoli și numeroase molecule care acționează asupra metabolismului unui organism.

Peretele intestinal prezintă receptori specifici, iar o supraîncărcare a receptorilor duce la reducerea eficienței, deci o absorbție mai lentă a substanței active din intestin în sânge.

Calitatea

Majoritatea compușilor fitochimici sunt foarte reactivi (instabili), există analize de laborator asupra resveratrolului care au demonstrat că din cauza acestei instabilități un pacient era nevoit să consume mii de capsule pentru a echivala un singur pahar de vin.

Elementele fitochimice în interiorul celulei din plante sunt bine protejate. În procesul de extragere ele sunt expuse la aer și diverse enzime, deci ele pot să se descompună fie prin oxidare, fie prin descompunere enzimatică. Moleculele trebuie consumate sub forma care semănă cel mai mult cu cea originală. Spre exemplu, dacă doriți să folosiți semințele de in ca sursă de omega-3 cel mai indicat este să folosiți semințe care nu sunt deja măcinate. Pe acest considerent uleiul de semințe de în este o sursă mai puțin indicată deoarece moleculele de grăsimi polinesaturate sunt sensibile la oxigen.

 

 

Bibliografie: